ORANGEPRO

ORANGEPRO

وبلاگی در مورد دنیای کامپیوتر
ORANGEPRO

ORANGEPRO

وبلاگی در مورد دنیای کامپیوتر

آیا فرضیه ی انیشتین اشتباه است؟


نوترینوایسنا : فیزیکدانان دریافته‌اند که ذرات ریزی موسوم به نوترینوها با سرعتی بالاتر از سرعت نور حرکت می کنند.

در صورت تایید این یافته ها، انقلابی بزرگ در فیزیک نوین اتفاق خواهد افتاد.

این یافته هادر پی آزمایش اوپرا که افشانه‌های نوترینو را از مرکز سرن در ژنو به آزمایشگاه گران ساسوی موسسه ملی فیزیک اتمی (INFN) در ایتالیا ارسال کرده اند به دست آمده است. پس از تحلیل نتایج ۱۵ هزار ذره، به نظر می‌رسد که نوتیرینوها فاصله را در سرعت ۲۰ بخش بر میلیون سریعتر از سرعت نور طی می‌کند.

محققان با استفاده از سیستم‌های جی‌.پی‌.اس پیشرفته و ساعت‌های اتمی این سرعت را با دقتی کمتر از ۱۰ نانوثانیه تعیین کرده اند.

دانشمندان اوپرا به رهبری انتونیو اردیتاتو از دانشگاه برن با آگاهی کامل در مورد فاجعه‌بار بودن عدم تایید این نظریه تصمیم گرفته‌اند تا اطلاعات خود را با امید انجام بررسی دقیقتر عمومی کنند.

این دانشمندان همچنین به دنبال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر و تحلیل سنجش‌های خود در جهت کاملتر کردن یا رد آنها هستند. نتایج این تحقیقات بر روی سایت ArXiv منتشر خواهد شد.

پژوهش های نشان داده بود که برخی ذرات خاص می‌توانند در شرایط خاصی از سرعت نور پیشی بگیرند. برای مثال ذرات خاصی قادرند در زمان گذر از آب یا روغن، سریعتر از نور حرکت کنند. اما هیچ چیز نمی‌تواند در خلا از نور سریعتر باشد.

تا پیش از این تصور می‌شد که محدودیتی در این زمینه وجود داشته و سرعت نور در خلا برتر است. این محدودیت سرعت کیهانی که ۲۹۹ میلیون و ۷۹۲ هزار و ۴۵۸ متر بر ثانیه است، پایه اصلی نظریه نسبیت خاص انیشتین را تشکیل می‌دهد. بازنویسی این قانون می‌تواند پیامدهایی از جمله احتمال سفر در زمان را داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد