ORANGEPRO

ORANGEPRO

وبلاگی در مورد دنیای کامپیوتر
ORANGEPRO

ORANGEPRO

وبلاگی در مورد دنیای کامپیوتر

انتقال سرور تلگرام به ایران: دیتاسنتر ابری افرانت با 6 پتابایت فضا، آماده میزبانی

مدت زیادی است که زمزمه‌های انتقال سرورهای اطلاعات کاربران ایرانی در تلگرام به ایران، به گوش می‌رسد و هنوز هم پاسخ دقیق شرکت تلگرام به این درخواست دولت مشخص نیست. با این حال حتی اگر شرکت تلگرام هم با این درخواست موافقت کند، انتقال سرور تلگرام به ایران نیازمند زیرساخت‌های فنی است که میبایست در کشورمان فراهم گردد. پیرو همین نیاز فنی، حالا دیتاسنتر جدید افرانت با 6 پتابایت فضا، آماده میزبانی و انتقال سرور تلگرام به ایران شده است.

طبق آخرین آمار در دسترس از نرم افزار تلگرام و کاربری آن در سطح جهانی که توسط مؤسسه Digital Marketing State/Strategy منتشر شده است، تعداد کاربران تلگرام در سطح جهان تا ماه می‌ به بیش از ۶۲ میلیون کاربر رسیده است. تعداد کاربران فعال این شبکه روزانه برابر با حدود ۱۵ میلیون نفر و تعداد پیام‌های مخابره شده در هر روز به شکل میانگین برابر با ۱۲ میلیارد پیام است.این آمارها نشان می‌دهد که حدود ۴۵ درصد از کل ترافیک انتقالی با سرورهای تلگرام مربوط به ایران است.

همین آمار بالا و استقبال بسیار زیاد کاربران ایرانی از اپلیکیشن تگرام، مسئولین کشور را ناچار به رایزنی با شرکت سازنده این اپلپیکیشن برای انتقال سرور تلگرام به ایران کرد. موضوعی که ماه‌هاست در حال بررسی است و هنوز هم مشخص نیست پاسخ قطعی شرکت تلگرام برای انتقال سرورهایی که اطلاعات کاربران ایرانی بر روی آنها قرار دارد به کشورمان چست.

افرانت، آماده میزبانی و انتقال سرور تلگرام به ایران

اما اکنون به نظر می رسد مقدمات انتقال سرور تلگرام به ایران با راه‌اندازی نخستین دیتاسنتر ابری در کشور، فراهم شده و شرکت افرانت آمادگی خود برای اجرای این طرح را اعلام کرده است. در همین راستا دیتا سنتر کلود (مرکز داده ابری) افرانت امروز با حضور وزیر ارتباطات افتتاح شد.

فریدون قاسم‌زاده مدیرعامل دیتاسنتر ابری افرانت در این باره، گفت:

هم‌اکنون که برای برخی شرکت‌ها از جمله تلگرام انتقال سرور به ایران الزامی شده و تا پایان سال باید سرور خود را در ایران مستقر کنند، دولت ایران چند شرکت از جمله افرانت را برای میزبانی انتقال سرورهای تلگرام به ایران تعیین کرده است.

این دیتاسنتر 2 مگاواتی در فضایی به وسعت 1500 متر مربع شامل سالن‌های سرور و تجهیزات زیرساخت آی تی با ظرفیت 20 هزار سرور ابری و ذخیره‌سازی 6 پتابایت اطلاعات (هر پتابایت (PB ) برابر 1000 ترابایت است) ساخته شده است.به گفته مدیران این دیتاسنتر اگرچه دیتاسنتر ابری ظرفیت 20 هزار سرور ابری را دارد اما آغاز به کار آن با ظرفیت 2 هزار سرور خواهد بود.

این خبر مهم پس از انتشار به سرعت با واکنش‌های متعددی همراه شد. نخستین واکنش به این خبر سوال درباره امکان انتقال اطلاعات زیاد سرور تلگرام در 6 پتابایت ظرفیت این دیتاسنتر است. برخی اعلام کردند که با راه‌اندازی این دیتاسنتر  هنوز امکان فنی و ظرفیت برای انتقال اطلاعات کابران ایرانی تلگرام به داخل فراهم نیست.

یکی از مدیران افرانت در پاسخ به این ابهام توضیح داد: قرار نیست سرور تلگرام به ایران منتقل شود، بلکه قرار است POP سرور (سرور میانی بین دو سرور) در ایران قرار بگیرد که پلت فرم (کدهای قالب اصلی و اطلاعات ثابت) را شامل می شود و سپس با هر بار اتصال به تلگرام اطلاعات ثابت نیاز به آپدیت کردن نداشته باشند و اطلاعات متغیر آپدیت شوند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد